miercuri, 3 noiembrie 2010

Reserve de Monsieur Louis 2007 - mare vin de Bordeaux

In toamna anului 2007, vreun stramos al domnului Louis Eschenauer a decis ca acest vin va fi bagat in butoaie de stejar, pastrat o vreme acolo, apoi inca o vreme la sticla, si in final vandut sub denumirea de "Reserve de Monsieur Louis". Cum nu l-a tinut prea mult, dupa vreo 3 ani de la recolta il putem gasi falnic in rafturile de supermarket romanesc. De acolo l-am cules si eu si l-am pastrat inca o vreme, la randul meu, intr-unul din rafturile dulapului de bucatarie. Adica la orizontala, intuneric si relativa racoare. Rezerva lui nea' Sorin. Iar in seara asta l-am desfacut, curios fiind daca Louis (sau stramosul lui) a pus la pastrare ce trebuia sau nu.


Nasul e interesant, cu arome de lemn-dulce, visine, vanilie si poate ierburi aromatice. Atacul nu e unul foarte indraznet, dar e neobisnuit - vine doar cu o impresie de coacaze negre si mure, care se transforma insa incet intr-o senzatie relativ neplacuta de usoara acreala si astringenta exagerata. Postgustul, dominat de senzatia de prune nu foarte coapte, apare pe neasteptate dar dureaza mult. Este un vin cu aciditate maricica si tanini destul de duri, iar astea nu sunt balansate complet de fruct; e deci un pic auster, dar nu exagerat.

Ii dau 75 de puncte - si ar fi primit semnificativ mai mult daca nu ar fi avut acea senzatie acra-astringenta neplacuta. Totusi, punctajul e destul de mic pentru un vin de 40 si ceva de lei. Pe langa pret, frumoasa idee a organismelor de reglementare franceze de a permite oricarui vin care satisface criteriile AOC Bordeaux sa afiseze denumirea pompoasa de "Grand Vin de Bordeaux" nu poate decat sa induca si mai mult in eroare un consumator neinformat. Eu l-am cumparat din masochism si curiozitate - fiind destul de sigur ca nu va fi grozav, dar sper ca nu vor mai fi multi alti cumparatori la pretul asta.


Inchei cu o observatie: se pare ca recunosc mirosul sau gustul de visine in vasta majoritate a vinurilor incercate - ceea ce ma face sa cred ca e vorba mai degraba de o asociere emotionala cu mai multe gusturi des intalnite decat de o prezenta reala a acestui gust.

6 comentarii:

  1. Bordeaux pe eticheta nu prea mai reprezinta de mult garantia unui vin bun :(

    RăspundețiȘtergere
  2. Alin, din pmdv, nici nu a reprezentat vreodata o astfel de garantie :)

    @Sunmirror,

    Imi permit sa-ti dau cateva sfaturi privind aceasta problema, Bordeaux fiind domeniul meu de "expertiza" (ce sa-i faci, mi-au murit laudatorii)

    1. Inainte de a achizitiona un astfel de vin, trebuie musai o informare temeinica in prealabil; Bordeaux este o regiune destul de complicata, cu multe sisteme de clasificare si o multime de denumiri de origine care pot crea confuzie. Iar e foarte important sa cunosti calitatea fiecarei recolte, care este esentiala pt aceasta regiune. Trecem peste pomposul Grand Vin de Bordeaux, care este total lipsit de importanta pe o eticheta. In nici o regiune a lumii, astfel de denumiri nu reprezinta garantii ale calitatii unui produs, sunt doar instrumente de marketing.

    2. Inainte de a incerca un Bordeaux, trebuie sa-ti cunosti foarte bine gusturile proprii si asteptarile tale de la un vin. Cele mai multe vinuri de aici sunt facute intr-un anumit stil, mai old school, mai auster, mai terroir-oriented. In ultimii ani, se fac si multe vinuri moderne, ce-i drept, dar tot vor fi elemente proprii in gust care ii pot indeparta pe multi. In concluzie, daca palatinul nostru a fost bombardat cu vinuri moderne, bazate pe fruct intens, cele de Bordeaux vor fi mai greu de digerat si inteles...

    3. Exista peste 8000 de producatori in zona, ceea ce inseamna ca ai toate sansele sa gasesti un ocean de posirci pe aici. Asta problema poate fi remediata oarecum daca urmam pasii de la punctul 1 :) Din pacate, doar cam 1% dintre acesti producatori au parte de expunere mediatica, ceea ce a si condus la falsa presupunere ca Bordeaux nu sta bine la raportul calitate/pret. Daca te informezi bine inainte, si cu putin noroc, vei da peste vinuri la preturi decente si care sa-ti ofere destula placere. Dar, ca in orice parte a lumii, este si asta un soi de ruleta ruseasca - nimic nu este garantat si totul tine de disponibilitatea fiecaruia de a experimenta.

    4. Evita astfel de vinuri gen Eschenauer, nu au loc decat pe rafturile noastre si la preturi mari - deh, ca scrie Bordeaux pe ele...

    5. Nu in ultimul rand, vorbim de preturi. In ultimii 15-20 de ani, preturile pt vinurile de Bordeaux au escaladat alarmant scara bunului simt; totusi, vorbim aici in primul rand de cru classe-uri cu pedigree; in continuare, exista o gramada de asa-numite petits chateaux, care se zbat sa-si faca vinurile cunoscute si care ofera destula calitate la preturi ceva mai decente. Totul este sa le cauti cu atentie. Aici depinde de fiecare cat este dispus sa dea pe o sticla - un Bordeaux de 40 de lei nu este echivalentul unui vin de Lume Noua la acelasi pret. Asta este realitatea; daca gusturile tale nu se muleaza pe Bordeaux, nu are rost sa dai atatia bani cand poti gasi ceva pe placul tau la jumatate de pret...

    Ar mai fi multe de spus, dar ma opresc aici :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Ai grija cu masochismul:) Asa am patit si eu. Acum cumparam chibzuit numai vinuri dupa o placuta documentare, si in secunda doi am ajuns sa incerc tot soiul de non-nameuri doar din spirit de aventura.

    RăspundețiȘtergere
  4. @Ciprian: Interesante si utile informatii, am stiut eu ca va fi cineva care sa zica lucrurile astea mai bine si mai complet decat mine. :)

    Relativ la punctul 2, mie mi-a placut destul de mult stilul un pic auster al vinului astuia. Mi-a placut nasul, mi-au placut atacul, postgustul, taninii, aciditatea. In mod sigur l-as fi apreciat cu peste 80 de puncte daca si ce a urmat atacului ar fi fost cat de cat decent - dar nu a fost.

    @George: Experimentul a fost facut tocmai in ideea de a cumpara ca un consumator oarecare, dispus sa dea ceva mai multi bani pe un vin de Bordeaux, fara sa stie multe despre el. Am fost curios sa vad ce-o sa iasa.

    RăspundețiȘtergere
  5. O informatie suplimentara despre vinu' asta: O zi dupa ce am desfacut sticla, chiar daca am scos aerul, nu l-a ajutat absolut deloc. Astringenta era si mai puternica.

    RăspundețiȘtergere
  6. @Cazan cu Vin:
    Intr-adevar, a doua zi devine mult mai neplacut.

    RăspundețiȘtergere