luni, 13 decembrie 2010

Merlot Rapsod 2008 - Cramele Rotenberg

Dupa ce prin primavara mai toata bloggerimea vini-viticola romana a exultat la degustarea acestui vin, iata ca ma trezesc si eu sa scriu despre el. Insa am o scuza perfecta ca sa-mi justific rapidul timp de reactie de opt luni: vreau sa vad daca vinul a ramas acelasi armasar pur-sange laudat de toata lumea, sau s-a transformat rapid intr-o gloaba batrana, asa cum sugereaza unele comentarii.

Eu l-am luat pe-al meu din "Intersectie" acum trei zile, de pe un raft de sus, unde a stat in picioare si batut de lumina.Odata deschisa sticla si vinul turnat in pahar, am avut un deja-vu: aceeasi culoare mat-intensa, de vin nefiltrat, aceleasi arome discrete ca niste dansatoare de samba: coacaze, visine, cirese amare, mure, cacao, tutun, ierburi aromatice si parca si ceva coaja de paine.

Gustativ, as zice ca vinul asta se construieste pe un contrast simplu, dar eficient: dulce si amarui. Atacul e de-a dreptul exuberant, si nu gasesc descriere mai potrivita decat cliseul "explozie de fructe dulci". Asta aparent, fiindca visinele si ciresele amare sunt foarte bine sustinute de note de coacaze si mure, dublate insa de o bine dozata componenta usor amaruie - foarte potrivita sa echilibreze toata dulceata simtita initial. Dulceata care evolueaza in cirese amare, ciocolata si ierburi, in timp ce retronazal se simt tot cirese amare bine coapte si oregano. Postgustul e lung, dominat de aceleasi cirese amare, bine completate de coacaze, lemn si de o idee de vanilie.

Nu voi mai continua descrierea - eu zic ca totul se poate rezuma asa: vin solar, care sugereaza caldura si bucurie. E accesibil, usor de inteles si de apreciat. Iar in categoria asta a vinurilor accesibile, l-as aprecia mai mult decat pe verii lui chilieni, sau pe mult prea baricatul sau frate Menestrel (frate mai destept si interesant, dar care si-a tras bemveu' alb ca sa fie in rand cu lumea buna). Rapsodul e onest si muncitor, ii putem deci ierta defectul de a fi un pic plictisitor dupa o vreme.

Mi se pare la fel de bun ca Rapsodul baut acum mai bine de juma' de an, si ii dau 82 de puncte pe scara personala a placerii.

6 comentarii:

  1. Multumesc de comentarii. Acum, cu ocazia sarbatorilor, e in promotie 2+1 in mai toate marile retele. Ca de altfel si fra'su cu bemveul (Menestrel). Sarbatori fericite.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ma bucur, mai ales ca pus in fata situatiei de a recomanda un vin de cadou corporatist low-budget:), pe domnu' l-am recomadat. Poate n-o sa-mi taie din factura clientii respectivi:))

    RăspundețiȘtergere
  3. @Misa Rotenberg:
    N-aveti de ce sa-mi multumiti, asta e parerea mea. Putea fi si de rau... Oricum, felicitari pentru vin :), si la mai multe!

    @George:
    Daca-i vorba de cadou si corporatist, si low-budget, cred ca ai scapat. :)
    Intr-adevar, are un raport pret-calitate bun, dar ca sa nu nedreptatesc alte vinuri incerc sa mai vin si cu alte sugestii pe la pretul asta (sub dooj de lei). Una din ele a fost postata azi, chiar daca e mai muzicala ...

    RăspundețiȘtergere
  4. @Misa Rotenberg:
    Dar pe fratele si mai mare (despre care inca nu stim ce masina are) il gasesc prin vreun magazin? Sau inca nu e lansat oficial? De Emeritus zic, bineinteles.

    RăspundețiȘtergere
  5. la mulţi ani în primul rând şi mulţămim de împărtăşănii... mai aflăm şi noi mirenii de ceva ce mai merită luat şi savurat... că pe bâjbâite am tot azvârlit în chiuvetă... o întrebare dacă nu e indiscreţia prea mare: în ce bază realizaţi punctajul!? aţi putea aranja un mail către ghibortz@endslate.ro cu o "fişă" de evaluare? mulţam de înţelegere şi să mai citim sperăm numai de bine.

    RăspundețiȘtergere
  6. E o intrebare foarte buna, la care probabil raspunsul va dezamagi. :) Oricum, voi face asta mai clar cat de curand.

    Raspunsul se poate de altfel intui din ultima fraza a acestui post - e bazat pe simpla placere personala ... nu exista o scara clara. Daca un vin mi-a placut mai mult decat altul, in masura in care asta poate fi cuantificat, va primi un punctaj mai bun. Si ca sa nu fie chiar arbitrar, daca un vin mi s-a parut memorabil, va primi 90 de puncte sau mai mult; daca mi s-a parut foarte bun va primi intre 80 si 89.

    90 a primit pana acum doar unul, dar vin si alte doua despre care voi scrie cat de curand.

    RăspundețiȘtergere