vineri, 21 ianuarie 2011

Ce e mai bun, vinul sau sangele?

In seara asta am deschis o noua sticla de vin, iar asta o face o seara destul de obisnuita. Ce e neobisnuit e ca nu voi scrie nici despre acel vin, nici despre vreun altul. Voi prezenta in schimb un filmulet despre moarte, in varianta de secol XXI. In consecinta, e nevoie mai intai de o serie de disclaimere, peste care puteti sari daca vreti:
- Nu sunt un fan al lui Julian Assange, personaj care imi pare grandoman si ciudat. Insa in acelasi timp nu sunt deloc convins ca wikileaks e un lucru rau.
- Nu sunt nici anti, nici pro-american. Ca orice natiune, au si bune si rele. In plus, natiunile sunt formate din indivizi, chiar daca in general multi dintre ei au ceva in comun. Daca e nevoie sa fiu mai clar, acesta nu este o postare anti-americana.
- Nu sunt sigur daca razboiul din Irak a fost un lucru bun sau rau, ba chiar cred ca a avut cate ceva din fiecare.
- Cred ca in conditiile date multe alte echipaje de elicopter ar fi actionat la fel, indiferent de tara lor de origine sau chiar de educatie. Cu toatea astea, ii consider niste criminali.
- Sunt constient de faptul ca "dreptul la viata" al omului n-a fost niciodata la mare pret.
- Filmuletul urmator va fi unul sangeros, socant si cat se poate de real. S-a intamplat in Baghdad in 2007, si e filmat din elicopterul care i-a ucis sau ranit pe toti acei oameni. Daca vreti sa fiti siguri ca veti avea o zi/seara placuta, nu va uitati. Daca totusi va uitati, uitati-va la tot.

Voi prezenta versiunea editata a filmului, fiindca e mai usor de inteles. Versiunea needitata e usor de gasit aici.


Daca va intereseaza povestea dintr-o sursa (sper eu) neutra, puteti citi aici sau aici.

Dupa ce am vazut niste oameni ucisi ca intr-un joc video, de la distanta, electronic, fara sa inteleaga ce sau de ce se intampla, vinul pe care l-am deschis in seara asta a avut un singur miros, atac, gust: de sange. Doar culoarea era gri. Nu interpretez filmul in niciun alt fel, interpretati-l voi daca puteti. Insa uitati-va bine la el si ganditi-va si mai bine inainte sa ajungeti la o concluzie (sau inainte sa apasati pe tragaci).

5 comentarii:

  1. ai fi preferat niste soldati care s-o arda sentimental? like "jim, i can't do it" "that's an order, fire, goddemmit" "i don't know if it's right jim. what are we doing here? isn't this wrong?" etc etc

    this is war. war is ugly. compara filmuletul insa cu atrocitatile din ww1/ww2 si o sa vezi ca we've come a long long way.

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu vreau sa intru intr-o polemica privind actiunile lor, chiar daca nu sunt de acord cu tine. Fiecare e liber sa se uite (sau nu) si sa inteleaga ce vrea - important e sa se gandeasca. Motivul pentru care am postat nu e sa-i blamez pe soldati.

    Doua lucruri mi se par terifiante la filmuletul asta - primul e pur si simplu ce se petrece. Faptul ca am vazut filmulete cu atrocitati din al doilea razboi mondial nu atenueaza cu nimic senzatia de oribil. Iar al doilea e senzatia de joc video, combinata cu cea de arma de care nu te poti ascunde. Elicopterul ala ucide eficient, automatizat, la o simpla apasare de buton. Victima e undeva la mama naibii si habar nu are ce se intampla. Cel care apasa pe tragaci nu vede decat niste pixeli pe un ecran. Daca arma te-a luat in colimator, nu mai scapi, oricat de nevinovat ai fi. Iar daca in spatele butonului e un idiot, totul e minunat. Candva macar il puteai vedea pe ala cu bata venind dupa tine si puteai actiona intr-un fel sau altul.

    RăspundețiȘtergere
  3. Acum, nush exact ce-i cu acest wikileaks si cat de multa incredere putem avea intr-o astfel de "unealta". Dezinformarea este una dintre cele mai eficiente arme de aburit in masa. Dar, ca de fiecare data in astfel de cazuri, printre tonele de fum, se afla si un sambure de adevar...

    Am citit destule despre "marile" dezvaluiri ale wikileaks dar, sincer, ati vazut cu adevarat vreuna care sa dinamiteze opinia publica? Sunt cateva chestii, sa le zicem controversate, dar in rest nu mi se pare ca s-a spus ceva cu adevarat scandalos. Deci, imi permit sa-mi pastrez o mare doza de scepticism.

    Cat priveste acest video, nu prea am ce comenta; este, intr-adevar, condamnabila o astfel de situatie dar, hei, cate din astea or mai fi si care sunt date sub presul foarte gros al serviciilor militare? Se stie ca in acest sistem exista un cod al tacerii foarte bine pus la punct. Abuzuri au fost si vor fi, indiferent de care parte a baricadei privesti...

    RăspundețiȘtergere
  4. Nici eu nu stiu cata incredere putem avea in wikileaks. In orice caz, ideea postarii nu e sa-i promovez.

    RăspundețiȘtergere
  5. Stai linistit, nici nu am insinuat asa ceva :)

    RăspundețiȘtergere