miercuri, 16 februarie 2011

Feteasca Neagra Ancestral 2008 - Crama Basilescu

Fiindca inca nu mi-a trecut raceala, voi aborda din nou un vin pe care l-am experimentat acum ceva vreme - de-acum celebra Feteasca Neagra Ancestral de la Crama Basilescu. E greu sa vin cu ceva nou despre el, blogosfera e deja plina atat de laude, dar si de descrieri foarte reusite. Voi incerca deci sa punctez doar ce mi s-a parut mie interesant.

In primul rand, cred ca e demna de luat in seama o informatie de pe eticheta - CIB (cules la innobilarea boabelor). Inseamna asta ca strugurii din care e facut acest vin au fost atacati de un mucegai nobil (Botrytis cinerea)? Momentan nu mi-e foarte clar, poate ma lamuriti voi. Ce e sigur e ca vinul e facut din boabe uscate, cu un continut ridicat de zahar si arome concentrate. Este primul vin rosu sec clasificat astfel pe care il intalnesc, si pot spune ce au grait si altii - ca este intr-adevar foarte concentrat (in special gustativ), iar zaharul a dus la obtinerea unui continut ridicat de alcool - 14,8 %.

Dar nu inspre latura tehnica vreau eu sa alunec. Ca tot vorbeam mai sus de arome, Feteasca asta vine cu o oferta bogata si dulce - prune uscate (transformate miraculos in gem odata cu aerarea), piper, fructe confiate si stafide. Insa nu va imaginati ceva bombastic - nu se mizeaza pe intensitate, ci pe finete. Mirosul este insa doar un preludiu, pentru ca odata luata prima inghititura, senzatiile dulci de fructe coapte, uscate sau confiate continua intr-o maniera mult mai dezinhibata. Mai mult, isi iau ca insotitoare in demersul lor decadent impresii de ciocolata, vanilie si condimente orientale. Dar nu va speriati! Din fericire, vinul poseda aciditatea si taninii catifelati necesari pentru a-si arunca o binevenita roba peste formele ispititoare, lasand descoperit doar atat cat e nevoie ca sa-ti imaginezi restul.

Ca o concluzie logica, voi afirma ca vinul asta sugereaza voluptate si erotism feminin (trebuia sa vin si eu cu o contributie originala, nu?), si deci referirile la asocieri culinare sunt total nepotrivite. As zice ca in cazul asta e mult mai importanta persoana cu care-l asociati. In sfarsit, Feteasca Neagra si-a gasit o intrupare pe masura numelui soiului, chiar daca denumirea comerciala de "Ancestral" nu e cea mai potrivita in contextul unei astfel de viziuni.

11 comentarii:

  1. E un vin bun, fara indoiala. Poate cea mai buna feteasca neagra "to date". Zic si eu asa ca sa ma aflu in treaba : nu exista o legatura de cauzalitate intre cib si putregai. Mai mult, Botrytis cinerea nu ataca toate varietatile de vita de vie.

    RăspundețiȘtergere
  2. Hmmm, poate ca gresesc eu. Atunci cum e cu CIB? Si care e diferenta fata de CSB?

    RăspundețiȘtergere
  3. George, cred ca ai dreptate in privinta Botrytis, desi nu am gasit nici o alta sursa complet sigura pentru informatia asta. :) Am updatat si postarea, multumesc pentru atentionare.

    RăspundețiȘtergere
  4. Nici eu nu cred ca CIB-ul e legat de Botrytis. Cred ca, pur si simplu, strugurii sunt lasati ceva mai mult pt a acumula cat mai mult zahar. Din cate stiu, singura zona afectata de Botrytis de la noi ramane Cotnari. Iar in afara anumitor soiuri albe, cred ca acest mucegai este de rau augur pentru celelalte soiuri "clasice"...

    RăspundețiȘtergere
  5. Extras din "NORME METODOLOGICE
    de aplicare a Legii viei şi vinului în sistemul organizării comune a pieţei vitivinicole nr. 244/2002":
    "c) DOC- CIB, vinuri cu de numire de origine controlata din struguri culesi la înnobilarea boabelor, al caror conţinut în zaharuri este de minim 240 g/L, cu atac de "putregai nobil" sau culeşi la stafidirea boabelor. "

    Denumirea asta de CSB eu nu am mai vazut-o pana acum si nici in respectivul act normativ nu apare. Sunt curios daca voi ati vazut-o pe vreo sticla de la noi...

    Adevaru' e ca acest mucegai nobil nu ataca toate soiurile de struguri, doar pe cele ce au pielita mai subtire. In acest fel mucegaiul poate sa absoarba apa si sa permita acumularea de zahar in struguri. CIB (in sensu' de atacare cu putregai nobil) pentru Feteasca Neagra eu nu am vazut pana acum si ma indoiesc ca respectiva ciuperca poate "penetra" pielita groasa a Fetestii Negre. Cred ca in acest caz e vorba de stafidirea boabelor si de culegerea lor in stadiul de stafidire.

    Dupa cum zice si Cipri la noi doar in Cotnari se poate produce CIB cu putregai nobil pentru ca e zona dpdv climatic si geografic permite dezvoltarea acestei ciuperci.

    RăspundețiȘtergere
  6. Mersi Bogdan pentru clarificari. :) Eu am vazut Cules la Stafidirea Boabelor ultima oara acu' vreo 10 ani. Poate ca a existat candva, dar acum a fost incorporat in CIB. Sau poate l-am visat eu. :)

    Oricum, ce spuneti voi chiar are sens. Se pare ca am comis greseala de a nu ma documenta serios.

    RăspundețiȘtergere
  7. Prea ne legam de detalii nesemnificative. S-a schimbat legislatia intre timp. Acest vin e bun, asta conteaza, poate un pic cam scump. Sau sunt eu prea sarac, stiu si eu:)

    RăspundețiȘtergere
  8. Recent am degustat Feteasca Neagra Eclipse 2009 de la Basilescu vinificata demisec. Ma asteptam sa fie sub FN Ancestral 2008 dar e drept ca e si mai ieftina (jumate de pret).

    George, apropo FN Ancestral 2008 pe siteul evinoteca.ro e 100 RON pe cand la cramanoastra.ro e 75 RON. Nu-i chiar un vin de baut in fiecare zi a saptamanii, dar macar o data pe luna cred ca merita un efort :)

    RăspundețiȘtergere
  9. @George:
    Da, e bun, intr-adevar! Asta e ce vroiam sa zic cu postarea asta. :) Si mie mi se pare destul de scump, dar nu le poti avea pe toate.

    @Bogdan:
    N-am incercat Eclipse 2009. Tie cum ti s-a parut? ca nu mi-e foarte clar din comentariu. :)

    RăspundețiȘtergere
  10. E decent, isi merita banii dar nu se apropie de titulatura "revolutionara" a lu' sor-sa mai mare cu un an si de doua ori mai scumpa :) O sa scriu despre ea zilele astea mai pe larg ;)

    RăspundețiȘtergere