marți, 29 ianuarie 2013

Feteasca Neagra Ancestral 2008

Acum doi ani, cand am baut prima oara acest vin, eram mai degraba un incepator entuziast. Intre timp, dupa multe vinuri baute sau doar degustate, am realizat ca sunt tot un incepator, dotat insa cu si mai mult entuziasm. Feteasca Neagra de la Basilescu nu s-a schimbat nici ea foarte mult intre timp.

Turnata direct in pahar, miroase teribil de dulceag, foarte intens, a fructe confiate, prune si... alcool. In gura are corpolenta, cu destula aciditate, e densa si catifelata, dar si mult prea intensa pentru gustul meu. Pe scurt, mi se pare obositoare chiar si dupa o singura  gura.

A doua zi, dupa ceva aer, dar mai ales la o temperatura sensibil mai scazuta (cam 14 grade C), apare revelatia. Ies la iveala coacaze proaspete, suculente, notele dulcege de curmale sunt discrete si placute si, mai ales, se simte o binevenita latura condimentata. Alcoolul sta ascuns, vinul curge fara efort pe gat si merge excelent cu mancare. Insa asta doar pentru vreun sfert de ora, pana cand se incalzeste si redevine o bestie greoaie si alcoolica, lipsita de complexitate.

Sigur, asta e o opinie pur personala si e cam contra curentului; vinul asta e probabil cea mai iubita Feteasca Neagra. Insa nu am pretentia ca opinia mea e adevarul absolut. Ce am invatat cu adevarat in cei doi ani de cand l-am incercat prima oara e ca orice vin e o experienta foarte personala, ca orice insiruire de arome sau caracteristici enuntate emfatic de vreun critic sau cunoscator nu e intrinsec corecta, ba chiar ca de multe ori e pur si simplu rodul convingerii ca soiul respectiv trebuie sa arate intr-un anumit fel, indiferent de ce exprima de fapt vinul. Am mai vazut ca zmeura mea poate fi caisa confiata a altuia si ca vinul acru din paharul vecinului este uneori perfect echilibrat in paharul meu. Si am mai vazut vinuri foarte interesante deschise prea devreme ori depunctate in vreo degustare mai mult sau mai putin in orb si mai mult sau mai putin grabita.

Insa cel mai mult m-a speriat asocierea termenului "vin mare" (ce-o fi insemnand de fapt asta?) cu vinuri grele si dense. Daca e intr-adevar asa, Feteasca Neagra Ancestral e un vin mare. Daca nu, din punctul meu de vedere e doar greu si dens.

3 comentarii:

  1. Salut, spune-mi si mie te rog de unde pot cumpara acest vin deosebit ??? Multumesc. La tudorvictor.tv@gmail.com

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu stiu daca mai este de vanzare pe undeva. Intre timp a aparut varianta 2009, care-i seamana foarte bine.

    Eu unul l-am primit cadou de la cineva care-l cumparase mai demult.

    RăspundețiȘtergere